Ga naarhoofdnavigatie, zoekvak of decontent

Zonnepark op oude afvalberg

Triodos Groenfonds financiert Avri Solar

11-07-2017 |

Een zonnepark ter grootte van 18 voetbalvelden verrijst binnenkort op de oude afvalberg langs A15 in Geldermalsen. Dit grootste zonnepark van Gelderland produceert zonnestroom voor het jaarverbruik van 3.000 huishoudens. Het duurzaamheidsproject wordt uitgevoerd door Avri Solar en mogelijk gemaakt door een financiering van Topfonds Gelderland, waarvan Oost NL fondsmanager is, en de Triodos Bank. De 34.000 zonnepanelen, die vanaf eind augustus worden geplaatst, leveren per oktober 2017 energie.

4.500 ton CO2-reductie

Het zonnepark zorgt voor een CO2-reductie van 4.500 ton CO2 per jaar en produceert straks 32 terajoule. Dat is voldoende zonne-energie voor 70 procent van de elektriciteitsbehoefte van de inwoners van Geldermalsen. De energie wordt via energiebedrijf Vandebron geleverd aan particulieren en bedrijven. Avri is een samenwerkingsverband van de gemeenten Buren, Culemborg, Geldermalsen, Neder-Betuwe, Lingewaal, Maasdriel, Neerijnen, Tiel, West Maas en Waal en Zaltbommel.

Financiering

Triodos Bank, dat de lening verstrekt vanuit Triodos Groenfonds, ziet in Avri Solar veel potentie als voorbeeld voor de energietransitie. Willem Enklaar, Team Manager Energie & Klimaat bij Triodos Bank: “Dit project maakt op slimme en duurzame wijze gebruik van een locatie die op andere wijze niet gebruikt kan worden. Naast de duurzame-energieopwekking vervult het project daarmee ook een voorbeeldfunctie voor duurzaam gebruik van beschikbare vierkante meters. Dat is een van de redenen waarom wij dit project graag financieren.”

Download het volledige persbericht.

Contact

Wilt u meer weten over de Triodos beleggingsfondsen, neem dan contact op met Wouter van Maanen, Investor Relations Manager, Triodos Investment Management