Ga naarhoofdnavigatie, zoekvak of decontent

Triodos Cultuurfonds viert 10-jarig bestaan

Investeren in cultuur van belang voor een gezonde en levendige culturele sector

02-11-2016 | Triodos Cultuurfonds viert deze week haar 10-jarig bestaan. Het fonds is het eerste en enige beursgenoteerde fonds dat belegt in cultuur en heeft in de afgelopen tien jaar een belangrijke bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de culturele sector.

De doelstelling van het fonds is het stimuleren van een levendige en gezonde culturele sector vanuit de gedachte dat cultuur verbindt en bijdraagt aan de kwaliteit van leven. De sector is in de afgelopen tien jaar ingrijpend veranderd, mede door het terugbrengen van overheidssubsidies. Daarmee is het financieren van deze sector in toenemende mate van belang geworden. Eric Holterhues, fondsmanager Triodos Cultuurfonds: “Wij doen dat door vanuit het fonds leningen te verstrekken aan culturele projecten en instellingen of kunstenaars. Deze leningen worden veelal ingezet voor het verbeteren van de financiële positie van de projecten door nieuwe bronnen van inkomsten te genereren. Dat kan bijvoorbeeld zijn het starten van een horecagelegenheid bij een museum, of het energiezuiniger maken van de huisvesting waardoor bespaard wordt op de energiekosten. Het achterliggende doel is om de culturele instellingen financieel robuuster en veerkrachtiger te maken en daarmee minder afhankelijk van overheidsbijdragen.”

In de tien jaar van haar bestaan heeft Triodos Cultuurfonds samen met Triodos Bank geregeld een lans gebroken voor een bredere ontwikkeling van het palet van financieringsinstrumenten vanuit de bancaire sector voor de culturele sector. Helaas heeft die ontwikkeling nog maar mondjesmaat plaats gevonden. Holterhues: “Spijtig, want artistieke kracht is heel goed te combineren met een meer zakelijke benadering die de culturele sector in staat stelt om een financieel gezonde bedrijfsvoering te realiseren. De bancaire sector kan een veel grotere rol spelen in het ondersteunen van de culturele sector dan nu het geval is. Dat dit heel goed mogelijk is heeft Triodos Cultuurfonds in de afgelopen 10 jaar wel bewezen.”

Het fonds heeft een kleine 50 projecten in portefeuille, waaronder grotere culturele instellingen zoals Het Scheepvaartmuseum, Eye Museum, Muziekgebouw aan het IJ, maar ook diverse broedplaatsen, bijvoorbeeld Het Domijn in Weesp en verschillende kunstenaars en podia.

Contact

Wilt u meer weten over de Triodos beleggingsfondsen, neem dan contact op met Wouter van Maanen, Investor Relations Manager, Triodos Investment Management.

Triodos Cultuurfonds

Beleggen in kunst en cultuur met Triodos Cultuurfonds.